Zdravie a krása - kozie mlieko...

Tajomstvo kozieho života

11.12.2009 23:02

 

/ výňatok z článku /

 

Koza je obdivuhodné domáce zviera - múdro vyberavé a vie čo je dobré - dôkladne si premyslí, ktoré byliny požuje a je ich údajne až 450 rôznych druhov. Pestrú paletu živín, ktorú tak do svojho telíčka dostane, sa prejaví na jej zdraví (koza vraj nikdy neochorie rakovinou ani tuberkulózou) a, samozrejme, aj na kvalite jej mlieka. Kozie mlieko má odlišné zloženie bielkovín a tukov od mlieka kravského, má vyššiu zásaditosť a preto ho môžu konzumovať aj alergici aj ľudia so žalúdočnými problémami. Zaujímavý je aj fakt, že kozie výrobky zahlieňujú omnoho menej v porovnaní s kravskými a ovčími (ovčie mlieko je niekde na pol ceste), takže ak vám tečie z nosa, už viete prečo.

Musím sa priznať, že spočiatku mi charakteristická (poviem) vôňa kozaciny prekážala. Len so sebazaprením sa mi podarilo prehltnúť za lyžičku kozieho jogurtu. Postupne, selekciou tých "menej voňavých" výrobkov, napr. mäkkých alebo nátierkových syrov typu žervé, či tvrdých syrov z francúzskeho dovozu, som prešla na čuchovo i chuťovo stredne výrazné biele jogurty, kefíry a jogurtové mlieka. Dnes môžem konštatovať, že nielenže dokážem zjesť čokoľvek kozie (okrem žinčice), ale robím to dobrovoľne, s nadšením a obrovskou vďakou, proste si užívam plnú kozaciu chuť a arómu.

Produkt z kozieho mlieka od kozy chovanej v ekopoľnohospodárstve je nabitý vápnikom, fosforom, draslíkom, horčíkom, bielkovinami a čo je najlepšie - náš organizmus všetky tieto živiny využije. Kozy chované v prirodzených podmienkach dávajú lahodné mlieko, v ktorom sa snúbia dostatočný voľný výbeh, čerstvý vzduch, čerstvá voda, zelená pastvina, prikrmovanie ekokrmivom prevažne z vlastnej produkcie, kolektívne spolužitie s inými kozami a v prirodzenom režime, preventívna liečba bez antibiotík a v nemalej miere neustála láskyplná starostlivosť zo strany chovateľov. Jednu takúto lásku s veľkým L som osobne zakúsila pri stretnutí s jednou veľmi milou, pohľadnou a energickou pani, starajúcou sa o rodinný statok v susedných Čechách. Jej ekofarma nielen kozy chová, ale sama z ich mlieka vyrába a predáva pestrú paletu produktov - od jogurtov, cez žervé, srvátku, kefír až po syry, všetky v zebrovaných modro-bielych obaloch. Tieto produkty majú neskutočnú energiu a silu a dovolím si tvrdiť, že ak ich jete pravidelne, posilňujú imunitný systém, čo mi potvrdila samotná majiteľka. Spomaľovanie starnutia, ďalší z plusov pripisovaných koziemu mlieku, som si overila osobne - stačilo sa na pani majiteľku pozrieť - jej pokožka žiarila zdravým a pružnosťou.

Na záver ešte jedna osobná skúsenosť. Rozhodla som sa, že jeden týždeň budem ostošesť jesť kravské výrobky, hoci bežne ich nekonzumujem vôbec. Vsadila som na biokvalitu a dopriala si mäkké i tvrdé syry a biely smotanový jogurt. O 2 dni som začala "huhňať", čo je výstižný výraz pre hovorené slovo so zanesenými dutinami a zo všetkých otvorov (radšej nebudem menovať) sa začal zo mňa rinúť hustý hlien. Po psychickej stránke som sa cítila akosi nesvoja, takže kvôli pocitu celkovej pohody tela aj ducha som sa vrátila ku kozám.

Tento článok jednoznačne nie je namierený proti kravám. Vyzdvihuje síce kozy, avšak iba do tej miery, pokiaľ o nich hovoríme ako o domácich zvieratách k úžitku nás, ľudí.  Všetky domáce zvieratá bez rozdielu si zaslúžia, aby sme sa k nim správali s úctou, t.z. skutočne ľudsky, nielen tých pár "šťastných exemplárov", chovaných v ekopodmienkach. Prejav ľudskosti je veľká vec, ktorá predpokladá empatiu a je presným opakom takého konania, keď degradujeme tieto zvieratá na stroje. Ono sa tá (ne)ľudskosť aj tak nakoniec premietne do toho, čo z tých kôz alebo kráv nadojíme. Z toho mi potom vychádza iba jediné - že si to aj pekne vypijeme.. :)

 

 

,

© 2009 Všetky práva vyhradené.

Tvorba web stránok zdarmaWebnode